És akiket ez itt eddig érdekelt, ennyien vannak:


A 74 NAP "CSAK" EGY DOKUMENTÁCIÓ;
NEM A CIVIL RÁDIÓ FM 98 HIVATALOS FELÜLETE.

A 74 Nap podcast csatornája - Interjúk, vélemények, támogatások...


Hallgassa velünk - Mintha itt lennének a szerkesztőségben, a stúdióban...




A sajtószabadság, a véleménynyilvánítás szabadsága az ENSZ-nek  és az Európai Uniónak az  Emberi jogokról és politikai szabadságjogokról ...

Dr. Tóth Zoltán: Sajtószabadság Magyarországon 2019-ben

A sajtószabadság, a véleménynyilvánítás szabadsága az ENSZ-nek  és az Európai Uniónak az  Emberi jogokról és politikai szabadságjogokról szóló alapdokumentumában elismert alapjog. A Magyar Alaptörvény is alapvető jognak ismeri el, amelyet csak kivételes esetben lehet korlátozni.

Sajtó- és véleménynyilvánítási szabadság

A sajtó- és véleménynyilvánítási szabadság a francia forradalom szellemi terméke. Az európai forradalmak tavasza (1848) óta fokozatosan terjedt el az egész világon.

Tartalmilag mit jelentenek ezek a szabadságjogok?

Elsőként a sajtó- és véleménynyilvánítási szabadság az állam elé állított tilalomfa, amely megtiltja az államnak, hogy cenzúrát alkalmazzon a sajtótermékek/elektronikus eszközökön. Tilos cenzúrahivatalt létrehozni. A sajtó- és véleménynyilvánítási szabadság korlátozására csak az alkotmány vagy a törvény meghatározott kivételes eseteiben kerülhet sor: más alkotmányos alapjogok védelme, továbbá bíróság által védett személyiségjogi ügyekben. A véleménynyilvánítás szabadsága kivételesen korlátozható, törvény által, mások, vagy közösségek védelmében: határa a gyűlöletbeszéd.

A második védelmi gyűrű az emberek körül, hogy a tőke szabad áramlása nem eredményezhet olyan tőke (sajtó) koncentrációt/centralizációt, amely megfosztja az embereket a tájékozódás szabadságától, mely esetben az emberek  kizárólag egy hír- és véleményforrásból tájékozódhatnak. A kormánytól független Versenyhivatal köteles megakadályozni minden olyan tőkemozgást, amely ilyen koncentrációt és centralizációt eredményez.

A harmadik védelmi vonal az újságírókat (szerkesztőket) védi, amely szerint nem kötelezhetőek hírforrásaiknak a megnevezésére, még a bíróságok és titkosszolgálatok döntése alapján sem.

A negyedik védelmi vonal az adófizetőket védi: a kormány nem finanszírozhatja közpénzből pártjának a népszerűsítését, választási kampányát.

Az ötödik védelmi vonal az, hogy a sajtóban megjelent ál/téves hírek, tények megjelenésével kapcsolatos vitákat független bíróságok jogosultak elbírálni.

Történeti előzmények

Az európai forradalmi hullám 1848. március 15-én Magyarországot is elérte. A magyar forradalom legfőbb követelése a sajtószabadság kivívása és az állami cenzúra eltörlése volt. A nemzetállami létért folytatott magyar politikai küzdelem a Habsburgok ellen folyt, előbb alkotmányos keretek, majd azt túllépve, szabadságharc formájában. A magyar forradalmat az orosz cári csapatok leverték 1849-ben, így visszaállt a sajtó feletti állami cenzúra is.

Az 1956-os magyar forradalom kísérletet tett a szovjet tömbből való kiszakadásra. A forradalom előfutára ebben a népfelkelésben is a sajtószabadság követelése volt. A rövid életű forradalom alatt tucatjával jelentek meg elsődlegesen Budapesten a cenzúrázatlan újságok. Ismét az orosz csapatok verték le a magyarok szabadságharcát.

Az orosz befolyási övezetből való kiszakadás 1988-ban kezdődött el Magyarországon. A rendszerváltásnak nevezett politikai folyamat első lépése a cenzúra nélküli sajtó és a véleményszabadság megteremtése volt. E korszak fontos történelmi tanulsága mindenkinek, hogy a demokratikus  állam létrehozásáért folytatott politikai harcban előbb szükséges a szabad sajtót megteremteni, mint az első szabad választást megtartani. Nincs szabad választás szabad sajtó nélkül. A „régi rend” hívei, akik a sajtót is uralják, minden eszközt megragadnak, hogy a demokratikus erők véleményének a terjedését megakadályozzák, elzárják a nép elől azokat az információkat, véleményeket, amelyek veszélyeztetik hatalmukat.

A Kádár-i hatalom erodálódása már 1980-ben elkezdődött. (Ezt a folyamatot a hatalom is felismerte, de a reformjairól a közvéleményt nem tájékoztatta.) Ez a romlási folyamat a nyilvánosságban elsőként a szépirodalomban, a színházak produkcióiban jelentkezett. A közhangulat változásában nagy szerepe töltött be az 1985-től beindult „új hang” a folyóiratokban, a heti lapokban, majd 1987-től a Népszabadságban, mint a legnagyobb példányszámú napilapban. 1989-től a Magyar Rádió hangja is demokratikus irányba változott, majd a romániai forradalom (Ceusescu ellen) a Magyar Televíziót is változásra késztette. A közvéleményben a rendszerváltás szükségességét a fokozatosan szabaddá váló sajtó érlelte meg. A véleményszabadság lehetőségeivel az emberek már az első szabad választás előtt élhettek.

1990-2010 között Magyarországon többé-kevésbé a sajtó- és véleményszabadság érvényesülhetett, nem volt cenzúra, az államnak korlátozott befolyása volt a sajtóra. Ezt az eredményt a nemzetközi szervezetek is elismerték.

2010-ben gyökeresen fordult a helyzet. A Fidesz kormány a 2/3-os parlamenti felhatalmazással -pártokkal, civil szervezetekkel való egyeztetés nélkül - maga alá gyűrte a közszolgálati rádiót és televíziót. Ennek eszköze az MTVA, amely kizárólagosan meghatározza az államivá tett rádiók és televíziók tevékenységét. A kormány politikai, törvényalkotási  és gazdasági segítséget nyújtott az őt kiszolgáló sajtótulajdonosoknak az ellenzéki sajtó felvásárlására. A kormány a független napilapként működő legnagyobb példányszámú napilapot, a Népszabadságot, bezárta. Az ellenzéki nézeteket hangoztató Klubrádió vidéki hálózatát leszakította, és csak Budapesten sugározhatnak műsort. A kormány 2019 elején létrehozta a KESMA-t, amelybe 480 (!) szerkesztőséget beszerveztek. Összességében ennek következménye, hogy Magyarországon a lakosság 80 %-a kizárólag a kormánypropagandát láthatja/hallhatja/olvashatja. A Versenyhivatal, amely a sajtó felvásárlásokat jogosult lenne megakadályozni, nem látja/láthatja el feladatait.

Az Európai Parlament jelentései többször megállapították a magyar kormány felelősségét a sajtó- és véleménynyilvánítási szabadság jogtalan korlátozásában és a választási kampányban való tisztességtelen magatartásban.

A Civil Rádió státusza.

A Civil Rádió független közösségi rádió 23 éve. A kormány a sajtóval (médiával) foglalkozó végrehajtó szerve a Médiatanács (NMHH), amelynek a tagsága kizárólag a kormányhoz lojálisokból áll. Ez a szervezet döntött úgy, hogy 2019. december 21-étől  a Civil Rádió nem sugározhat az FM 98 hullámsávon.  Ez a döntés jogszabálysértő, ellentétes az alaptörvénnyel, szembe megy az Európai Unió alapszerződésével.
A Civil Rádió a jogszabálysértő döntés ellen közigazgatási bírósághoz fordul jogorvoslatért, és a bíróság döntése után, ha szükséges, akkor további jogi lépéseket is teszünk a sajtószabadság érvényesítéséért.

2019. október 26.

#StandByFM98

Kiemelt kép:
Photo by Radiobezs.hu.

0 megjegyzés:

KERESÉS az oldalon ITT: